The Cold Look

The Cold Look

Für unser >>Bulletin No4 konnte weserholz den exzellenten Foto-Künstler Yama Rahimi gewinnen und einige seiner Arbeiten ablichten. Hier geben wir Yama Rahimis Kommentare zu den Objekten und Hintergrundinformationen zu seiner Person, die er uns auch freundlicherweise zur Verfügung gestellt hat.

Biography

Yama Rahimi (b, 1992) is from Kabul, Afghanistan. He is a bachelor of film directing from the fine Art faculty of Kabul University. He has participated in contemporary arts workshops in Centre for Contemporary Arts Afghanistan (CCAA) and has also written screenplays and documentaries. Most of his art works are concentrated in video art, conceptual photography and conceptual short films.

During this time, he has participated in more than 20 photography and video art exhibitions in Afghanistan and more than 15 countries. He has performed two serious performance art works in Kabul Afghanistan, Identity performance in Dehmazang of Kabul and Farkhunda in different places of Kabul city. After his migration in November 2015 in Germany he did in 2017 three exhibitions in EBS – Hattenheim, Frauen Museum – Wiesbaden und Nasauscher Kunstverein – Wiesbaden. Yama Rahimi studies now in HFG – Offenbach in 9th Semester.
He is currently member of the centre for Contemporary Arts Afghanistan and 3rd Eye Photojournalism Centre.

creation song, Video 7:17, 2014

„Oppression has been a stigma on the foreheads of women for a long time: As awareness of this inequality expands, this hurts the conscience of humanity now more than ever. The embodiment of these pieces ist hat women are not independent in their identities, desires and lives. Rather their lives are played with and totally handled by men.“

The Cold Look, Photo Collection

„The dominance of patriarchal structures in Afghanistan and their implied oppression of women is the focus of Yama Rahimi’s exhibition „The Cold Look“. The government of Afghanistan grants the same rights to men and women. Reality is different. Women are excluded from several aspects of social life and have to cope with constant cruelty of men. „The Cold Look“ is the voice of several oppressed nation of Afghan women, which yell the pain (living at the corner of society, haven’t independent election, placed as second gender, haven’t definite identity, activity of body and still mind, cruelty of men, injustice of governments and the cold look of jailer) at last invite all of you to take part for solving of this big problem.“

Identity

„We are staying all together with closed eyes and a player plays always on the backstage.“

Wesentlich für die Arbeit von Yama Rahimi ist die eigene Biographie, das Aufwachsen im Kriegsland Afghanistan, im dauerhaften Ausnahmezustand. Vor dem Studium in Offenbach schloss der Künstler bereits ein Studium im Fach Regie an der Kunsthochschule in Kabul ab, schrieb Stücke und arbeitete an Kunstprojekten, Videos und Dokumentarfilmen.

Auch seine aktuelle Fotoserie „Identity“ erscheint wie getränkt vom Hintergrundrauschen der jüngeren afghanischen Geschichte, von Stellvertreter-Kriegen, politischen Grabenkämpfen und einem Zustand kontinuierlicher Verunsicherung. Ein Mann hat die Augen verbunden, ein anderer hält ein Buch vors Gesicht, jemand steckt unter einer an eine Burka erinnernde Haube, die mit eigentümlichen Erweiterungen an den Augen an Science Fiction Charaktere oder mittelalterliche Pesthelme erinnert. Jenseits von Eindeutigkeit sind sie auf eine poetische Ebene gehoben und theaterhaft inszeniert: Charaktere, die akzeptieren ohne die Augen zu öffnen, sich quasi blind Regeln unterwerfen. Seinen Bildern fügt der Fotograf eine Art Motto bei: Wir bleiben zusammen mit geschlossenen Augen und ein Spieler spielt immer im Hintergrund – auch eine Anspielung auf eine Politik, die derartige Blindheit sowohl bedient als auch instrumentalisiert.

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